Eldar Mansurov Dehası


Azerbaycan sanat mirası zengin bir ülke. Şairleri ve ressamları, aktörleri ve heykeltıraşlarıyla. Ama müziğimizin bizdeki yeri ayrı. Şiir mekanı cennet vatanımızın müzik kültürü de nevi şahsına münhasır. Muğam baş tacımız. Üzeyir Hacıbeyov yazar ve düşünür kimliği yanında dahi bir besteci. Leyli ve Mecnun'lar, Arşın Mal Alan'lar tarihe altın harflerle ismi yazılmış baş yapıtlar. Üzeyir bey'den başlarsak burada dünyanın alkışladığı Fikret Amirov ve Gara Garayev'i (Kara Karaev) de zikr etmemiz gerek...
Amma ben modern bestecilerimizden bir dehaya değinmek istiyorum: Eldar Mansurov! İnceliği ve kültürüyle her kesin beğenisini toğlayan kişilik, besteleriyle insanlara şapka çıkarttıran bir sanat duayeni. O bir deha kısacası...
Çok fazla klasikleşmiş bestesi vardır. Çok şarkıcı sayesinde üne ve unvana kavuşmuştur. O otoritedir. Hala yaşamaktadır (Allah uzun ömürler versin) ve eserler üretmektedir. Ama bir yapıtı var ki tam "klasik", duyanların duyarsız kalması mümkün değil. "Bayatılar" bestesi milli ritimler ve tonlama taşısa da, evrensel müzik denilecek türden. Onun dehasını konuşturan bir parça. Azerbaycan'da "Bayatılar"ı en önemli sanatçılarımız çeşitli zamanlarda söylemiştir: Brilliant Dadaşova, Faig Ağayev vd.
Ama Azerbaycan'da mı sadece? E, cevap belli. Önce Türkiye'ye geçti. Sezen Aksu "Zalim" dedi. Kendisi söyledi, sonra öğrencisi Levent Yüksel'e verdi şarkıyı. Maalesef ününe yakışmayacak şekilde ısrarla Eldar Mansurov'un ismini belirtmekten kaçındı. Türkiye ile sınırlı kalmadı Eldar Mansurov dehasının açılımı. Ünlü Yunan'lı sanatçı Kethi Garbi "Esena Mono" dedi ama aslında "Bayatılar"dı müzik, sadece ciddi bir oynama vardı üzerinde. Yakınlarda ünlü DJ Hüseyin Karadayı kullandı bazı kesitleri melodiden. Arapçası da mevcut. En son, şarkıyı ilk söyleyen Brilliant Dadaşova yeniden canlandırdı "Bayatılar"ı. Çok değiştirmişler. Hatta "Esena Mono" şeklini almış. Amma Eldar Mansurov dehası aynı. Sabit! Biz onu dünyaya tanıtamadık sadece. "Küçük ülke" olmanın dezavantajları diyelim atalım sorumluluğu üzerimizden...
Burada 5 versiyonda "Bayatılar" mevcut...

4 yorum:

Rüstəm Məmmədov dedi ki...

Yazıyı türkçe yazdığın için türkçe yorum yazacağım ben de.

Öncelıkle "Bayatılar"ın bu kadar yaygın olduğunu bilmiyordum. "Bayatılar"i biliyorum elbette, ama Yunanistana kadar gittigini hich bilmiyordum, ustelik Sezen Aksu'yu chok dinledigim halde o muzigin bize ait oldugunu bilmiyordum. Bu da benim kabahatim, affola!

Saygi ve sevgilerimle,

Vüsal Qəmbərov dedi ki...

Yaz qaqa yaz. hası dilde istirsen:)
Men de türkçe TEŞEKKÜR edim:)

Eh Rüstem bu şarkının arapçasını da duydum ben. Bildiğim kadarıyla ivritçesi (yahudi dili) de var. Dahası da vardır.

Saygı ve sevgiyle

az-ya dedi ki...

Türkçə?
Məgər mən indi ermənicə danışıram?
Türkə və onun dilinə sınır çizmeyelim arkadaşlar ;)

YELDAA dedi ki...

Türkle zalim şarkısından öğrendiler ama en son Stereo Love şarkısı ile kim olduğunu asıl araştırıyorlar..